Monday 16 May 2011

today

assalammualaikum..
 arini aku sangat busy mengalahkan orang yg bekerja~
almaklumlah sejak2 jadi penganggur terhormat sekitar sebulan nih,
aku x bekerja~
dah la x bekerja menyusahkan mak aq lagi..
ala besa la dwet PTPTN x masuk lagi so terpaksa la mnx kat mereka~
erm btw, aku sebenarnya dah jadi seperti pembantu rumah yg bnyak wat kerja rumah~
nama pun pompuan wat keja umah la~
tapi aku ni degil suka sangat merayau,
kalau xdak orang nk ajak aku kuaq aku akan paksa adek kesayangan aku tu bawak gak aku kuar..
padan muka dy..haha
oh ye bukan pasal ni yang aku nk cerita sebenarnya..
about TODAY,,,
pagi pagi morning lagi aq dah bangun tido kononkonon nak g pasar nk beli ikan le
tp malang nya naseb aku terbangun lewat~
dalam aty mula berbisik pa la aku nk masak ari ni,barang dapur pe pun x de...
(sambil terlentang kat lantai hall umah aku)
then tiba2 aku terdengar bunyi lori jual ikan kat bawah umah flat aku tuh..
pa lagi tanpa mandi manda terus aku tarik tudung turun g membeli~
(bagai orang ngantuk disorongkan bantal pulak)
hah dah balik umah tu aku terus la g mandi selepas menang berebut bilik air dengan my mom~
then kami berdua pun start masak memasak sehingga kul 12 tgh ari~selepas sedap menjamu selera,
aku pula tunggu adek aku jamu dirinya plak~
actually kami ni nk kuaq pergi beli helmet~
almaklumlah orang penang x layan helmet MS88 maka dengan itu
mencari lah kami berdua helmet yg agak boleh belah sket~
AKHIRNYA...
selepas 2 jam di atas moto HONDA EX5 kepunyaan adek kesayanganku itu,barulah kami terjumpa
sebuah helmet yg boleh dikatakan kat semua kedai pun ada~cuma harga berlainan..
justeru itu,aku pun mebayar harga helmet itu yg agak mahal membuatkan aku terketaq2 masa nk kuarkan dwet tuh..yg bengang + sakit aty adek aku pulak yg merasmikan helmet tuh~
adoi...
then terserempak my dad kat jalan dan kami pun beransur pulang bersama2 ke rumahku~
di rumah..
aku melayan kerunsingan abah aku yg asyik2 pk pasal surat utang je~
haha
lepas abeh runsing tgk surat abah aku layan FB la lak..
hurm..
selepas 10 minit abah aku pun blah dari rumah pergi kemana pun x taw..
then aku nih teringat kat kereta VIVA aku yang rasa nya cam nk letak kat museum tuh..
sbb teruk sangat dah rupanya~
satu tyre depan belah kanan dah tercabut cover rim dy~
ntah terbang masa bila lak le tuh..
disebabkan my dad kata kalau dy tolong wat hal repair dwet bulanan aku kena bayar sendiri,
aku terus x jadi swuh dy bawak keta aku g kedai~
maka dengan hati yang lara,aku pun mengira dwet tabung yang beratus2 keping syiling tuh~
punya lah penat mengira.lepas mak aku pun ikut sama tolong kira maka kerja jadi la mudah..
lepas ditolak segala dwet kertas yg ada lam tabung tuh,aku mendapati syiling2 ku hanya terkumpul
sebanyak RM108 sahaja..
aku pun pergi la menjelajah ke kedai CALTEX kat belakang umah aku..
setelah berkata pada cik cashier yg aku nak tukar dwet syiling sebanyak RM108 dy
pun berkata"maaf dek kami sendiri beli syiling"..
aku terpinga2 apakah maksud beliau??
ermmm aku pun berlari mendapatkan mak aku dan beritahu yg cashier tu x nk tukar dwet dengan aku..
pastu mak aku kata x pa la kita p tukaq kat jusco..aku pun pergi semula kepada cashier tersebut nk bayar dwet nak isi minyak kereta..masa nk bayar tu cashier tu tanya "adek buka kedai ke yg perlukan syiling nih?"
aku terdiam..oh cashier ni salah paham rupanya..
aku pun memulakan bicara mengolah kata..
"cik cashier saya datang bawak dwet syiling SAYA utk ditukarkan dengan dwet kertas"..
terdiam cashier tersebut dan berkata "owh saya ingatkan kamu nk tukar dwet kertas dengan dwet syiling,
mmg disini memerlukan dwet syiling,sila masuk kedalam.."
setelah akauntan dyowg mengira dwet syiling tu dengan cukup dan betul,aku pun dapat la dwet kertas sebanyak RM108 tersebut..
selepas pulang kerumah makan sket sbb agak lapar tadi..
aku pun keluarla bersama adek kesayangan menjelajah tempat2 menjual aksesori kereta di seluruh penang nih..selepas pusing2 kami singgah di sebuah kedai yg agak cantik dan bersih~
kami bertanya pada tuan kedai harga cover rim tersebut..
dan dy menyuruh kami ke kedai ON-COST..
kami kepeningan sambil berfikir dimana kedai tersebut..
then kami bergerak ke kedai sebelah dan bertanya lgi..
beliau berkata "RM45 saja cik..ambil saja la"
belum sempat aku keluarkan dwet terdetik di dalam aty jom p tempat len dulu~
then kami pun mencari kedai ON-COST tersebut..pusing punya pusing
kami dah putus asa..
lepas tu aku pun kata"ala kat tepi khaleel tu kan bnyak kedai kereta kita p situ je la"
kami pun gerak laju2..sampai ctu kami terkejut + bengang yg mana kedai ON-COST tu sebenarnya disebelah kedai khaleel tersebut..!patutla cam selalu dengar tp lupa~Aish..
dan setelah bertanya di kedai tu ternyata mmg murah!
dy mejual dengan harga RM12 sahaja!
untung memang untung!
kemudian kami gerak lagi utk baiki motor adek aku yg x dak brek tuh!
abes lagi RM12..then kami tukar VISOR  helmet aku lak~
TERBAEK!!!RM28
alhamdulillah tercapai gak matlamat aku~

ni la helmet yg dikutuk2 tuh~
depa kata kalau pakai helmet nih x safety~
ada gak org kata kat aku law pakai helmet ni dy x nak bawak aku g jalan2
sedeyh :'(

|
|
\/

helmet baru beli!
baru la dy nk bawak aku g jalan2..
hehe sukanya!


p/s: actually aku x minat pun helmet nih..
adek aku yang beriya2 suruh beli..
adoyai~

No comments:

Post a Comment